lørdag 25. februar 2012

Meksikanske kyllingenchiladas

MEKSIKANSKE KYLLINGENCHILADAS
(Oppskriften er egenhendig oversatt fra spansk, under oppsyn fra spansklærer. Og oppskriften er faktisk meksikansk på ordentlig!)

1 boks Campbell's chicken creme-soup (fås kjøpt på Ica, Meny osv)
1,25 dl rømme
2 ss marg
1,5 dl fersk løk finhakket (jeg pleier å gå for en stor løk, er ikke så nøye på målet)
Finhakket hvitløk (dette står ikke i oppskriften, men jeg bruker det alltid. MEngde etter smak og behag - en kinesisk eller to, tre, fire fedd tror jeg er ca det jeg pleier å bruke)
1 ss chilipulver (her kan man gjerne finhakke en fersk chili i stedet, og steke sammen med løken. Tror jeg anbefaler grønn, men det er smak og behag - og hva man har)
5 dl kylling i biter (enten kan man plukke en grillkylling, eller gå for kyllingfilet. Jeg pleier å gjøre det siste, ville vel brukt 5 store fileter til denne oppskriften. Da er det godt å skjære den i biter og marinere den litt i hvitløk, olje og chilli først - hvis man har tid).
1 stor grønn paprika finhakket
8 hvetetorillas
120 gr revet cheddarost (går helt fint med annen ost også!)
Fersk bladpersille til pynt

Sett stekovnen på 190 gr.
Rør suppa og rømme godt sammen i en liten bolle.
Stek løk, hvitløk og chili lett i en kjele (ikke for liten kjele, hele blandingen skal lages her) på middels varme, til løken er myk. Rør ofte.

Tilsett kylling (må evt stekes først, om man har brukt fileter), paprikaen og to fulle øser m suppeblandingen. Demp varmen.
Legg en stripe av kyllingblandingen i midten av hver tortilla (ca 3/4 dl). Brett tortillasen over, legg i ildfast form med skjøten ned.
Hell resten av suppeblandingen over enchiladasen. Dekk med aluminiumsfolie og stek i 15 min. Strø ost oppå og stek uten folie til osten er smeltet.
Pynt med hakket persille.

Serveres med guacamole og salsa, og gjerne en liten dæsj rømme :-)




Enjoy!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar